help_outline Instrukcja obsługi
Jeżeli w systemie nie zostały zredagowane żadne regulaminy, tym samym nie jest wymagana żadna akceptacja i można pominąć ten punkt.
Podczas pierwszego wejscia na portal, a także podczas pierwszego logowania do systemu zostaniemy poproszeni o akcjeptację regulaminów, z którymi należy się wcześniej zapoznać. Akcjeptacja regulaminów jest warunkiem koniecznym i bez niej nie jest możliwe korzystanie z portalu. Akcjeptacja zostanie zapamiętana i ewentualna ponowna prośba o jego zaakceptowanie pojawi się jeśli zostaną wprowadzone zmiany w regulaminie.
W każdej chwili możemy ponownie zapoznać się z regulaminami wybierając pozycję w menu po lewej stronie "Regulaminy".
Jeżeli nie posiadamy jeszcze konta w systemie możemy założyć je przechodząc do formularza zakładania konta, do którego przycisk znajduje się pod logiem instytucji obok przycisku "Zaloguj" w lewym górnym rogu.
Wszystkie pola przy których widnieje gwiazdka są polami wymaganymi, bez których nie można zakończyć procesu rejestracji.
W pierwszej kolejności należy uzupełnić dane kursanta takie jak imię, nazwisko, stanowisko czy numer telefonu. Należy także podać e-mail, z którego na codzień korzystamy oraz hasło. Hasło nie powinno być tym samym hasłem którego używamy do zalogowania się do poczty. Oba wspomniane pola będą służyć do zalogowania sie do systemu. Hasło nie jest przechowywane w postaci jawnej i nie istnieje możliwość jego odczytania. W przypadku utraty hasła należy wykonać operację resetu hasła. Jak przeprowadzić taką operację można poczytać w sekcji zmiany hasła.
Jeżeli proces rejestracji wymaga zaakceptowania określonych zgód należy się z nimi zapoznać. Zgody przy których widnieje znak gwiazdki są zgodami wymaganymi.
Ostatnimi polami jakie należy uzupełnić są pola dotyczące danych nabywcy oraz odbiorcy. Jeżeli odpowiednie mechanizmy systemu są włączone dostępny będzie przycisk "Pobierz z GUS". Uzupełnienia on dane nabywcy posługując się samym numerem NIP. Jeżeli dane odbiorcy nie różnią się od danych nabywcy można zaznaczyć opcję "Dane odbiorcy takie same jak dane nabywcy" co spowoduje, że nie będzie trzeba ich uzupełniać.
Ostatni etap to przycisk "Załóż konto". Jeżeli formularz został wypełniony poprawnie konto zostanie założone, jeśli nie - na formularzu zostaną oznaczone pola w których pojawiła się nieprawidłowość oraz przy każdym polu pojawi się uwaga opisująca popełniony błąd.
Jeżeli system wymaga aktywacji konta zostanie wysłana wiadomość email z linkiem aktywującym konto, po kliknięciu w który nasze konto zostanie aktywowane i od razu zostaniemy zalogowani. Link aktywacyjny jest losowy, unikatowy i nie ma możliwości podszycia się pod innego użytkownika. Jeśli system nie wymaga aktywacji od razu zostaniemy zalogowani.
Aby zalogować się do systemu należy przejść do widoku logowania, do którego przycisk znajduje się pod logiem insytucji obok przycisku do zakładania konta w lewym górnym rogu. Jeżeli byliśmy zalogowani i czas trwania sesji wygasł (maksymalny czas w jakim nie doszło do żadnej interakcji w systemie podczas gdy byliśmy zalogowani - jego wartość wyświetlana jest pod logiem instytucji) zostaniemy automatycznie wylogowani. Na ekranie logowania należy podać email oraz hasło które zostało podane podczas rejestracji.
Jeżeli nie pamiętamy hasła na ekranie logowania dostępna jest opcja Resetuj hasło. Po jej wybraniu zostaniemy przeniesieni na osobny widok gdzie należy podać adres email, który został użyty do założenia konta. Na adres ten zostanie wysłany email z linkiem po kliknięciu którego będziemy mogli wprowdzić nowe hasło bez podawania poprzedniego. Link jest odpowiednio zabezpieczony żeby nie można było zresetować hasła do losowo wybranych kont oraz żeby osoby postronne nie mogły tego dokonać na naszym koncie.
Po zalogowaniu przyciski "Załóż konto" i "Zaloguj" zostaną zastąpione na nasze imię i nazwisko podane przy rejestracji. Oznacza to że jesteśmy zalogowani. Poniżej będzie widoczny czas trwania sesji. Obok natomiast będzie dostępny mały trójkątny przycisk odkrywający dostępne operacje jakie można wykonać na koncie na którym jesteśmy zalogowani.
- Po wybraniu opcji "Profil" zostaniemy przekierowaniu do widoku zawierającego nasze zasoby. U góry dostępne są trzy zakładki a jedna z nich podpisana jest naszym emailem jaki został wybrany przy zakładaniu konta - jest to zakłdaka zawierająca nasze dane. Pozostałe zakłdaki to "Moje szkolenia" oraz "Weryfikacja wiedzy", które zostaną opisane w kolejnych podpunktach.
Z poziomu widoku edycji profilu mamy możliwość zmodyfikowania wszystkich danych, które podaliśmy na etapie zakładania konta. Cofnięcie wymaganych zgód spowoduje wylogowanie z systemu. Każda kolejna próba zalogowania spowoduje konieczność ponownego wyrażenia wymaganej zgody.
- Zmień hasło pozwala zmienić aktualne hasło użytkownika. Wybierając tą opcję nie dostaniemy żadnego emaila a dodatkowo będziemy musieli podać aktualne hasło w celu weryfikacji czy osoba dokonująca tej operacji jest właścicielem konta.
- Opcja Usuń konto dokonuje jednorazowego, nieodwracalnego szyfrowanai danych wrażliwych użytkownika oraz jego wylogowanie. Ponowne logowanie nie będzie możliwe. Konto nie zostaje fizycznie usunięte ze względu na historyczność odbytych szkoleń. Dane nabywców i odbiorców pozostają w postaci oryginalnej (nie są to dane wrażliwe) aby możliwe było w późniejszym czasie rozliczenie szkoleń fakturą.
- Opcja wyloguj kończy aktualną sesję i powraca do ekranu głównej portalu.
Lista dostępnych szkoleń, na które można się zapisać, wyświetlona jest na stronie głównej portalu. Szkolenia zgrupowane są w kategorie, a każdy element takiej kategorii zawiera podstawowe informacje takie jak data czy miejsce gdzie szkolenie się odbędzie. Jeżeli jesteśmy zalogowani oraz zapisani już na dane szklenie to przy danej pozycji pojawi się czerwony napis "Zapisany". Po kliknięciu wybranego szkolenia zostaniemy przekierowani na widok prezentujący szczególy szkolenia. Strona ta prezentuje te same dane osobie nie zalogowanej jak i zalogowanej. Aby zapisać się na szkolenie musimy być zalogowani. W tym trybie widok szczegółowy szkolenia udostępnia dodatkowe funkcje.
Aby zapisać się na szkolenie wystarczy nacisnąć przycisk "Zapisz mnie". Nad wspomnianym przyciskiem dostępna jest kwota jaką należy zapłacić za szkolenie. Jeżeli w trakcie zapisywania były dostępne dodatkowe usługi i wybraliśmy je, wspomniana kwota zostanie zaktualizowana o sumę wybranych usług.
Dostęp do widoku szkolenia możemy uzyskać z poziomu strony głównej ale także dodatkowo z poziomu menu "Moje szkolenia" oraz z poziomu profilu na środkowej zakładce. Jeżeli szkolenie na które jesteśmy zapisani nie jest już dostępne i nie jest już widoczne na stronie głównej to dostęp do niego zawsze jest możliwy z poiozmu menu "Moje szkolenia".
Jeżeli do szkolenia zostały dołączone dodatkowe materiały szkoleniowe dostęp do nich jest możliwy z widoku szczegółowego szkolenia.
W ramach mechanizmu weryfikacji wiedzy dostępne są trzy możliwości: ankieta, test początkowy oraz test końcowy. Wszystkie te mechanizmy dotyczą osób które są zapisane na szkolenie przy którym takie elementy zostały zdefiniowane.
W przypadku gdy któryś z wymienionych mechanizmów weryfikacji wiedzy jest dostępny, w menu po lewej stronie zostanie to zaakcentowane pomarańczowym dzwoneczkiem.
Ankietę można uzupełnić od momentu zakończenia szkolenia a czas na jej uzupełnienie jest bezterminowy. Test początkowy należy uzupełnić od daty zapisu na szkolenie do końca dnia rozpoczynającego szkolenie. Test końcowy należy uzupełnić od daty kończącej szkolenie do maksymalnie dwóch dni po zakończeniu szkolenia.
Informacje od i do kiedy można uzupełniać ankiety i testy widoczny jest na stronie szczegółowej szkolenia. Należy zwrócić uwagę że czasy te mogą się różnić w zależności od zalogowanego użytkownika.
Po przejściu do sekcji Weryfikacja wiedzy i wybraniu ankiety bądź któregoś z testów zostaniemy przekierowani do formularza. Należy uważnie przeczytać każde pytanie i na każde z nich odpowiedzieć. Po uzupełnieniu formularza należy kliknąć na przycisk "Zakończ ankietę" lub "Zakończ test". Jeżleli została pominięta jakaś odpowiedź zostaniemy o tym poinformowani.
Istnieją 4 sposoby udzielania odpowiedzi na pytanie: rozwijane pole wyboru oraz pola radio (okrągłe pola z których należy wybrać jedeną odpowiedź) - są to pola jednokrotnego wyboru. Pola checkbox (tak zwane ptaszki) - w ten sposób udzielamy odpowiedzi wielokrotnego wyboru. W tym przypadu może istnieć więcej niż jedna prawidłowa odpowiedź. Ostatni sposób to pole tekstowe w którym umieszczamy odpowiedź opisową. Jest to pytanie otwarte. Po zakończeniu testu bądź ankiety mamy wgląd do formularza z poziomu zakładki Moje szkolenia - każdy z mechnizmów udostępnia własną ikonę dostępu do formularza. Testy dodatkowo są oceniane i dzieje się to automatycznie. Jeżeli test zawierał pytania otwarte trener bądź administrator musi najpierw ręcznie ocenić pytania i dopiero wtedy formularz będzie dostępny do wglądu.