label Parametry
label Opis
UWAGA – przy zapisywaniu na webinarium prosimy podawać prawidłowy adres mailowy.
Na wskazany adres dzień przed szkoleniem będzie wysłany specjalny link umożliwiający połączenie do szkolenia.
Szanowni Państwo.
Organy kontroli oraz nadzoru finansowego i merytorycznego nad działalnością jednostek samorządu terytorialnego sukcesywnie stwierdzają nieprawidłowości w zasadach, trybach i terminach udzielania dotacji na realizację zadań publicznych bądź wydatkowania ich niezgodnie z przeznaczeniem.
W obliczu licznych obowiązków leżących po stronie pracowników administracji publicznej zajmujących się problematyką zlecania i kontrolowania realizacji zadań publicznych przez poszczególne jednostki samorządu terytorialnego – w związku z ogłaszanymi najczęściej w I kwartale danego roku otwartymi konkursami ofert na powierzenie lub wsparcie realizacji zadań publicznych w poszczególnych jednostkach samorządu terytorialnego – serdecznie zapraszamy każdego z Państwa do udziału w szkoleniu zatytułowanym:
„Powierzenie lub wsparcie realizacji zadań publicznych
na poszczególnych szczeblach samorządu terytorialnego
– omówienie procedur na podstawie dokumentów wypracowanych przez trenera zweryfikowanych przez organy kontroli wraz z przytoczeniem przykładów dobrych praktyk w realiach pracy zawodowej”
Organizowane przez nas szkolenie pozwoli Państwu na wyeliminowanie nieprawidłowości w realiach przyszłej pracy zawodowej w procesie udzielania, rozliczania i kontrolowania dotacji udzielanych na realizację zadań publicznych. Uczestnicy szkolenia pozyskają wiedzę m.in. na temat praktycznego stosowania obowiązujących w tymże zakresie merytorycznym przepisów prawa, przykłady dobrych praktyk występujących w poszczególnych jednostkach samorządu terytorialnego przy zlecaniu realizacji zadań publicznych oraz propozycje dokumentów do wykorzystania i wdrożenia w przyszłej pracy urzędniczej czy działalności społeczno – organizacyjnej pro publico bono, podczas której reprezentanci i członkowie organizacji pozarządowych i innych podmiotów działających w sferze pożytku publicznego mogą aplikować w otwartych konkursach i w tzw. trybie „małych grantów” o przyznanie środków na realizację zadań publicznych.
Uczestnicy szkolenia otrzymają m.in. wzory poniższych dokumentów wypracowanych samodzielnie przez prowadzącego, zweryfikowanych dotychczas pozytywnie przez liczne kontrole przeprowadzone przez organy nadzoru merytoryczno – finansowego
w administracji publicznej – celem wykorzystania w realiach przyszłej pracy zawodowej związanej ze zlecaniem, a następnie kontrolowaniem
realizacji zadań publicznych:
1) wszelka dokumentacja, w tym projekt uchwały organu stanowiącego w sprawie uchwalenia rocznego (lub wieloletniego) Programu Współpracy jednostki samorządu terytorialnego z organizacjami pozarządowymi oraz innymi podmiotami prowadzącymi działalność pożytku publicznego na dany rok oraz projekt zarządzenia w sprawie przeprowadzenia konsultacji społecznych dotyczących przykładowego projektu uchwały organu stanowiącego wraz z projektem formularza konsultacyjnego, jak również projekt sprawozdania z przeprowadzonych konsultacji społecznych;
2) wszelka dokumentacja, w tym projekt ogłoszenia organu wykonawczego w sprawie naboru kandydatów na członków komisji konkursowej opiniującej oferty w otwartym konkursie ofert na realizację zadań publicznych w jednostce samorządu terytorialnego wraz z projektem formularza zgłoszeniowego, projekt ogłoszenia organu wykonawczego w sprawie wyników naboru kandydatów oraz projekt zarządzenia organu wykonawczego w sprawie powołania komisji konkursowej w celu opiniowania złożonych ofert w ramach otwartego konkursu ofert na powierzenie lub wsparcie realizacji zadań publicznych w jednostce samorządu terytorialnego w danym roku przez organizacje pozarządowe i inne podmioty prowadzące działalność pożytku publicznego;
3) wszelka dokumentacja związana z ogłoszeniem i przeprowadzeniem otwartego konkursu ofert na powierzenie lub wsparcie realizacji zadań publicznych w jednostce samorządu terytorialnego w danym roku przez organizacje pozarządowe oraz inne podmioty prowadzące działalność pożytku publicznego, włącznie z proponowanymi kryteriami oceny formalnej i merytorycznej na etapie prac komisji konkursowej i udokumentowaniem prac komisji konkursowej;
4) przykładowe umowy o powierzenie lub wsparcie realizacji zadań publicznych w jednostce samorządu terytorialnego w danym roku, z uwzględnieniem wariantu przekazywania dla podmiotu pożytku publicznego środków publicznych w transzach, jak również przykładowe propozycje zapisów w umowach na zlecanie lub powierzanie realizacji zadań publicznych finansowanych z udziałem środków publicznych lub udzielania zamówień publicznych zawieranych z podmiotami innymi niż pod podmioty publiczne – w ramach określenia w treści tychże umów warunków służących zapewnieniu dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami w zakresie tych zadań publicznych w myśl art. 4 ust. 3 w związku z art. 6 ustawy z dnia 19 lipca 2019 r. o zapewnianiu dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami (t.j. Dz. U. z 2022 r., poz. 2240);
5) w odniesieniu do trybu konkursowego – wzór oferty realizacji zadania publicznego oraz wzór sprawozdania z wykonania zadania publicznego z praktycznymi wskazówkami na etapie ich tworzenia, jak również późniejszej oceny spełnienia zakładanych rezultatów w odniesieniu do realizacji danego zadania publicznego;
6) w trybie pozakonkursowym tzw. „mały grant” – wzór uproszczonej oferty realizacji zadania publicznego oraz wzór uproszczonego sprawozdania z wykonania zadania publicznego z praktycznymi wskazówkami na etapie ich tworzenia, jak również oceny realizacji danego zadania publicznego;
7) przykładowy projekt decyzji o zwrocie dotacji do budżetu jednostki samorządu terytorialnego wraz z wzorami na poszczególnych etapach proceduralnych w przedmiotowej sprawie;
8) przykładowy projekt planu zwiększenia liczby zlecanych usług z sektora ekonomii społecznej.
ADRESACI SZKOLENIA m.in.:
skarbnicy gmin / powiatów / województwa, dyrektorzy / naczelnicy / kierownicy departamentów / wydziałów/referatów zajmujących się procedurą przyznawania dotacji ze środków publicznych, pracownicy administracji publicznej zajmujący się w ramach wykonywania obowiązków służbowych sprawami dotyczącymi zlecania realizacji zadań publicznych oraz współpracujący z organizacjami pozarządowymi i innymi podmiotami działającymi w sferze pożytku publicznego, pracownicy administracji publicznej realizujący sprawy ds. kontroli realizacji zadań publicznych, reprezentanci i członkowie organizacji pozarządowych i podmiotów działających w sferze pożytku publicznego mogący aplikować w otwartych konkursach i w tzw. trybie „małych grantów” o przyznanie środków na realizację zadań publicznych w zakresie autorskich pomysłów
PROGRAM SZKOLENIA OBEJMUJE NASTĘPUJĄCE ZAGADNIENIA:
1. Wieloaspektowa działalność pro publico bono związana z realizacją zadań publicznych na poszczególnych szczeblach samorządu terytorialnego w trybie ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie, jak również w odniesieniu do ustawy o ekonomii społecznej, ze szczególnym uwzględnieniem zmian w obszarze współpracy na poziomie samorządu i organizacji pozarządowych wprowadzonych przez przywołaną ustawę
2. Prawne możliwości uchwalenia rocznego lub wieloletniego programu współpracy danej jednostki samorządu terytorialnego z organizacjami pozarządowymi i innymi podmiotami prowadzącymi działalność pożytku publicznego, z uwzględnieniem przeprowadzenia procesu konsultacji społecznych
3. Zlecanie realizacji zadań publicznych przez jednostki samorządu terytorialnego w postaci: powierzenia lub wsparcia realizacji zadań publicznych, z uwzględnieniem postanowień w szczególności ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie (t.j. Dz. U. z 2022 r., poz. 1327 ze zm.), ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (t.j. Dz. U. z 2022 r., poz. 1634 ze zm.) oraz wszelkich przepisów wykonawczych
4. Przeprowadzenie otwartego konkurs ofert na realizację zadań publicznych
– powiązanie otwartego konkursu ofert z uchwalonym programem współpracy
z organizacjami pozarządowymi, transparentne ogłoszenie otwartego konkursu ofert, formalno–merytoryczne kryteria oceny złożonych ofert konkursowych (z uwzględnieniem m.in.: podmiotów uprawnionych do złożenia oferty i sposobu ich reprezentacji zgodnej z literą prawa, zakresu czasowego i merytorycznego dofinansowywanych działań – przeznaczenia dotacji, terminów i form wykorzystania dotacji, zakładanych rezultatów dotowanych działań, wkładu własnego dotacjobiorców– finansowego, osobowego i rzeczowego oraz pozostałych źródeł finansowania, limitów uzyskania dofinansowania), rozstrzygnięcie konkursu, zawarcie umowy realizacji zadania publicznego – elementy obligatoryjne i fakultatywne, z uwzględnieniem zapisów służących zapewnieniu dostępności dla osób ze szczególnymi potrzebami
5. Przyznanie w trybie uproszczonym z pominięciem otwartego konkursu ofert tzw. „małych grantów” na realizację inicjatyw służących społecznościom lokalnym
6. Realizacja zadań publicznych, z uwzględnieniem m.in.: harmonogramu realizacji zadania, założonych rezultatów w zadaniach publicznych, zasad wydatkowania środków publicznych oraz zasad przesunięć pomiędzy poszczególnymi pozycjami kosztorysowymi
7. Uprawnienia kontrolne w zakresie realizacji zadania publicznego oraz obowiązki Zleceniobiorców w zakresie prowadzenia wyodrębnionej dokumentacji finansowo – księgowej każdego dofinansowanego projektu
8. Sprawozdawczość i rozliczanie zadań publicznych dofinansowanych z budżetu jednostek samorządu terytorialnego – termin i forma złożenia sprawozdania z realizacji zadania publicznego, zasady formalnej, merytorycznej i finansowej weryfikacji sprawozdań z realizacji zadania publicznego, obowiązki dysponentów środków w stosunku do udzielonych dotacji oraz obowiązek zatwierdzenia przez dysponenta środków publicznych przedstawionego rozliczenia w zakresie rzeczowym i finansowym, z uwzględnieniem możliwości dochodzenia kwot dotacji podlegających zwrotowi
9. Przykłady dobrych praktyk stosowanych w poszczególnych jednostkach samorządu terytorialnego przy zlecaniu realizacji zadań publicznych oraz najczęstsze błędy przy udzielaniu, przekazywaniu i rozliczaniu dotacji – analiza orzeczeń w sprawach o naruszenie dyscypliny finansów publicznych oraz wystąpień pokontrolnych Najwyższej Izby Kontroli i Regionalnych Izb Obrachunkowych
10. Pytania uczestników szkolenia w zakresie materii szkoleniowej z udzieleniem odpowiedzi na wszelkie poruszone zagadnienia
WYKŁADOWCA:
Damian Rozmus – prawnik, wieloletni pracownik administracji samorządowej, wykładowca i szkoleniowiec administracji publicznej, obecny inspektor Urzędu Miasta i Gminy Łopuszno zajmujący się m.in.: obszarami współpracy z organizacjami pozarządowymi, kultury i dziedzictwa kulturowego, promocji, ochrony zdrowia, sportu i rekreacji, dotychczasowy członek Zarządu Powiatu Koneckiego i inspektor ds. działalności Rady Miejskiej w Radoszycach, obecny radny Rady Miejskiej w Radoszycach oraz dotychczasowy radny Rady Powiatu w Końskich będący przewodniczącym Komisji Praworządności i Bezpieczeństwa Publicznego oraz członkiem Komisji Budżetu, Rolnictwa, Zdrowia i Oświaty, członek organizacji pozarządowych działających w obszarze pożytku publicznego oraz inicjator licznych działań prospołecznych przyczyniających się do wieloaspektowego rozwoju społeczności lokalnej.
METODA SZKOLENIA:
Wykład, webinarium i dyskusja w oparciu o obowiązujące przepisy prawne, wystąpienia pokontrolne i orzecznictwo w przedmiotowym zakresie szkoleniowym, warsztaty – analiza istotnych przesłanek udzielania dotacji, kręgu uprawnionych dotacjobiorców oraz trybu finansowania w oparciu o wzory ofert na realizację zadań publicznych, umów i sprawozdań o dofinansowanie, liczne przykłady z praktyki do wdrożenia w danym samorządzie.
KOSZT UDZIAŁU: 320,00 zł netto od osoby, w cenie szkolenia uczestnicy otrzymają materiały szkoleniowe w formie prezentacji i certyfikat uczestnictwa.
UWAGA: Przy zapisie do 31 marca koszt szkolenia dla jednej osoby wynosi 290,00 zł
W przypadku opłacenia kosztów szkolenia ze środków publicznych, są one zwolnione z podatku VAT zgodnie z treścią
art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. c ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług
(t.j. Dz. U. z 2022 r., poz. 931 ze zm.).
Każde webinarium umożliwia zadawanie pytań prowadzącemu.
O udziale w webinariach decyduje kolejność zgłoszeń, liczba miejsc jest ograniczona.
Zasady udziału:
- Nie trzeba instalować na komputerze żadnych aplikacji.
- Dzień przed szkoleniem na e-mail zgłoszonego uczestnika zostanie wysłane zaproszenie z linkiem do webinarium.
- Piętnaście minut przed rozpoczęciem szkolenia należy nacisnąć otrzymany link i dołączyć do grupy.
Wymagania sprzętowe:
- system operacyjny: co najmniej Win8 (zalecany Windows10), Mac OS 10.13 (lub nowszy), Linux, Chrome OS.
- procesor 2 GHz dual-core lub lepszy (4-core zalecane);
- minimum 2 GB RAM (najlepiej 4 GB lub więcej);
- najaktualniejsza wersja przeglądarki: Chrome, Safari, Opera lub Edge. Preferowana przeglądarka - Edge
- głośniki lub słuchawki oraz mikrofon
- podłączenie do Internetu
Kontakt do organizatora - szkolenia@cwa.pl
W celu zapisania się prosimy o zalogowanie lub założenie konta.